+38 (067) 670-67-04

Невгамовні дзвони «Великого Бена»

Славетний Біг-Бен на вежі Єлизавети почав відраховувати години в 1859 році. З того часу металевий механізм що два дні змазують. Протягом півтора століття з моменту запуску годинник не зазнавав конструктивних змін: зношені деталі замінювалися аналогічними новими без зупинки механізму.

Тривалий час Біг-Бен вважався найбільшим годинником у світі, оскільки діаметр його циферблатів становить 7 м. Стрілки довжиною 2,7, що позначають години, виготовлені з чавуну. Хвилинні стрілки довжиною 4,2 м невдовзі після запуску довелося замінити на мідні, оскільки чавунні виявилися заважкими. Загальна вага годинникового механізму становить 5 т. Маятник має довжину 4 м, та важить 300 кг.

Металеві каркаси для чотирьох циферблатів було виконано за кресленнями Огастиса П’юджина. Кожен з них став оправою для 312 шматочків опалового скла. Мозаїчні циферблати вставлені в круглі позолочені рамки. Деякі елементи знімаються, завдяки чому спрощується процедура догляду за годинником.

Найбільший з п’яти дзвонів на вежі Єлизавети, що також зветься Біг-Беном, двічі тріскався. Перший зразок вагою 16,3 т не витримав випробування у 1856 році. Виправляти роботу «Джона Ворнера і синів» (John Warner & Sons) доручили компанії Whitechapel Bell Foundry, і вже у 1859 році дзвін вагою 13,76 т, висотою 2,29 м і 2,74 м в діаметрі протягом 18 годин підіймали на вежу. Не пробувши в експлуатації й три місяці, Біг-Бен змовк на три роки. Замість нього початок нової години відзначали чотири менші дзвони, вироблені тими самими John Warner & Sons. Зрештою Біг-Бен вирішили не знімати, у місці відколу вирізали квадратний шматок металу, а сам дзвін підставили під удар іншим боком. Причиною пошкодження став прорахунок розробника Едмунда Беккета Денісона, за проектом якого потужність удару в дзвін вдвічі перевищила допустиму норму. Тільки у 2002 році репутація компанії Whitechapel Bell Foundry була остаточно відновлена, адже адвокатам вдалося провести аналіз і довести, що дзвін виплавили без домішок, які могли вплинути на міцність матеріалу. Чия б не була провина, але вже друге століття найвідоміший у світі годинник повідомляє про нову годину надбитим дзвоном.

Тричі на тиждень годинниковий механізм відрегульовується з урахуванням атмосферного тиску й температури повітря. Для того щоб виправити похибку, яка становить максимум 2 секунди, використовується англійський пенні старого зразка. Одну або декілька монеток кладуть на велетенський маятник, прискорюючи таким чином його рух. Попри надвисоку точність і надійність, годинник зупинявся через погодні умови: снігопад у новорічну ніч 1965 року, шквальний вітер, який пошкодив регулятор швидкості у 1976 році, і травневу спеку 2005 року.

Невтомно пропрацювавши 157 років, пройшовши крізь бомбардування воєнних часів без жодної зупинки, Біг-Бен нарешті дочекався трирічної відпустки. У 2017 році фасад вежі Єлизавети закрили риштуваннями, а годинниковий механізм зупинили на період масштабної реновації. У планах робіт зазначається відновлення оригінальних кольорів деталей, потьмянілих під багаторічним шаром бруду від вихлопних газів.

Першим побачив світ з-за риштувань північний циферблат, тож Біг-Бен вже споглядає на Національну галерею Лондона крізь опалові скельця в металевій оправі кольору берлінської лазурі з-під шести щитів з червоним Хрестом святого Георгія на сніжно-білому фоні. Щойно реконструкція завершиться, легендарний годинник продовжить відраховувати наступні сторіччя, зустрічаючи наших нащадків.

Невпинний рух маятника Біг-Бена надихнув команду GEOFIP на створення довговічних антикорозійних покриттів для металу, які подовжують експлуатаційний термін устаткування, легко очищуються та зберігають колір під дією сонячних променів.